Nabór
Wstępna rekrutacja szkół do projektu RaP STEAM
Wstępna rekrutacja szkół do RaP STEAM – od 8 do 29 maja 2023 r.
Celem rekrutacji jest przede wszystkim rozpoznanie potrzeb oraz określenie liczby szkół, która docelowo zostanie objęta wsparciem w ramach projektu. Na podstawie zebranych danych zostanie opracowany i złożony przez Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich wniosek o dofinansowanie projektu RaP STEAM.


Rekrutacja
Rekrutacja jest otwarta dla wszystkich publicznych i niepublicznych szkół podstawowych mających siedzibę na terenie województwa podkarpackiego i realizujących nauczanie w klasach 4-8.

Formularz zgłoszeniowy
Każda szkoła, za zgodą organu prowadzącego może zgłosić swój udział do projektu wypełniając formularz zgłoszeniowy – w wersji elektronicznej, za pośrednictwem systemu RSIO (Regionalny System Informacji Oświatowej).
Po zalogowaniu się na szkołę podstawową w systemie RSIO w menu głównym RaP STEAM -> Zapisy wypełniamy prawidłowo formularz w wersji elektronicznej, a następnie klikamy WYŚLIJ.
W wyniku przeprowadzonej rekrutacji zostaną podpisane z organami prowadzącymi listy intencyjne będące deklaracją chęci przystąpienia szkoły/szkół do projektu.
Mając na względzie tak ważne i strategiczne dla Województwa Podkarpackiego zadanie, jakim jest doskonalenie kompetencji u uczniów i uczennic szkół podkarpackich w zakresie robotyki i programowania ważnych na rynku pracy, a także powszechny i systemowy charakter projektu, bardzo liczymy na Państwa zaangażowanie i zgłoszenie szkoły do projektu.
Szczegółowe zasady rekrutacji, w tym zakres wsparcia określa Regulamin wstępnej rekrutacji szkół do projektu RaP STEAM. UWAGA! Wzór formularza zgłoszeniowego udostępniamy tylko do wglądu. Formularz należy wypełnić ELEKTRONICZNIE za pomocą systemu RSIO.

Mając na względzie tak ważne i strategiczne dla Województwa Podkarpackiego zadanie, jakim jest doskonalenie kompetencji u uczniów i uczennic szkół podkarpackich w zakresie robotyki i programowania ważnych na rynku pracy, a także powszechny i systemowy charakter projektu, bardzo liczymy na Państwa zaangażowanie i zgłoszenie szkoły do projektu.
Szczegółowe zasady rekrutacji, w tym zakres wsparcia określa Regulamin wstępnej rekrutacji szkół do projektu RaP STEAM.
UWAGA! Jest to wzór formularza zgłoszeniowego tylko do wglądu. Formularz należy wypełnić ELEKTRONICZNIE za pomocą systemu RSIO.
Nie uczestniczyłeś w spotkaniu informacyjnym?
Dla wszystkich, którzy nie mogli aktywnie uczestniczyć w spotkaniach online (lub stacjonarnych), udostępniamy pełny zapis wideo ze spotkań informacyjnych, które odbyły się 9 i 10 maja 2023 r.
Film został podzielony na rozdziały. Nawiguj znacznikiem na osi czasu, aby łatwo przejść do poszukiwanego fragmentu.

Dlaczego robotyka i programowanie?
Uczenie programowania kształtuje kompetencje myślenia komputacyjnego, tj. umiejętność logicznego myślenia, planowania, wnioskowania, dekompozycji i rozwiązywania problemów.
Nauczanie robotyki ma korzystny wpływ na wzrost zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi. Zajęcia z zakresu robotyki edukacyjnej uczą algorytmiki, programowania, a także umożliwiają praktyczne stosowanie matematyki, fizyki i techniki. Jest to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, która potrafi zainspirować uczniów i uczennice. Konstruowanie algorytmów, ich kodowanie w języku programowania robotów oraz przewidywanie rezultatów podjętych działań ćwiczy umiejętność logicznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego działania.
Do kogo skierowany jest projekt?
Nauczanie robotyki ma korzystny wpływ na wzrost zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi. Zajęcia z zakresu robotyki edukacyjnej uczą algorytmiki, programowania, a także umożliwiają praktyczne stosowanie matematyki, fizyki i techniki. Jest to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, która potrafi zainspirować uczniów i uczennice. Konstruowanie algorytmów, ich kodowanie w języku programowania robotów oraz przewidywanie rezultatów podjętych działań ćwiczy umiejętność logicznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego działania.
Cel projektu
Celem projektu jest promocja rozwoju robotyki edukacyjnej oraz nauki programowania, opracowanie programu zajęć z zakresu robotyki i programowania, wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe w odpowiednim doposażeniu placówek, służącym realizacji zajęć z programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, wspieranie rozwoju kompetencji nauczycieli.


Kiedy będzie realizowany projekt?
Realizacja projektu jest przewidziana na lata 2023 – 2029. W tym czasie ze szkoleń z zakresu robotyki i programowania skorzysta ponad 1900 osób (w tym nauczyciele i nauczycielki oraz przedstawiciele kadry zaradzającej szkół z terenu województwa podkarpackiego). Natomiast uczniowie i uczennice z klas 4-8 skorzystają z zajęć pozalekcyjnych z robotyki z elementami programowania, jak również z pozostałych form wsparcia przewidzianych w projekcie (warsztaty, obozy kształtujące umiejętności uczniów i uczennic w zakresie robotyki i programowania).
Zadania przewidziane w projekcie

Etap 1 :: Rekrutacja szkół: maj 2023 r.
Przeprowadzenie przez Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie otwartej rekrutacji szkół z terenu województwa podkarpackiego – do udziału w projekcie zostaną zaproszone wszystkie organy prowadzące szkoły podstawowe z terenu województwa podkarpackiego, w których realizowane jest nauczanie w klasach 4-8. Zebranie deklaracji organów prowadzących/szkół do udziału w projekcie edukacyjnym.

Etap 2 :: Wniosek o dofinansowanie: lipiec 2023 r.
Przygotowanie przez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, we współpracy z partnerami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach priorytetu 7 Kapitał ludzki gotowy do zmian, programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

Etap 3 :: wyposażenie szkół podstawowych i centrów szkoleniowych dla nauczycieli: 2024 –2025 r.
Wyposażenie szkół podstawowych (zestawy robotów edukacyjnych, niezbędne oprzyrządowanie techniczne oraz oprogramowanie).

Etap 4 :: materiały metodyczno-dydaktyczne dla nauczycieli i wdrożenie innowacji w szkołach: 2024 – 2025 r.
Przygotowanie przez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, we współpracy z partnerami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach priorytetu 7 Kapitał ludzki gotowy do zmian, programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

Etap 5 :: Program szkoleń dla nauczycieli: 2024 r.
Opracowanie programu szkoleń dla nauczycieli z zakresu nauczania robotyki i programowania.

Etap 6 :: Szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek oraz kadry zarządzającej szkół, w tym merytoryczne wsparcie nauczycieli: 2025 – 2026 r.
Szkolenia dla ok. 1300 nauczycieli i nauczycielek zrekrutowanych do projektu (średnio po 2 osoby z każdej szkoły), zgodnie z opracowanym w ramach projektu programem szkoleń z zakresu nauczania robotyki i programowania: ścieżka programistyczna, ścieżka programowania robotów, ścieżka metodyczno – dydaktyczna. Ponadto – szkolenie ok. 700 dyrektorów szkół (sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad wdrożoną w ramach projektu w szkołach innowacją pedagogiczną).

Etap 7 :: Zajęcia dla uczniów i uczennic: lekcyjne i pozalekcyjne – robotyka: 2025 – 2029 r.
Wyposażenie szkół podstawowych (zestawy robotów edukacyjnych, niezbędne oprzyrządowanie techniczne oraz oprogramowanie).

Etap 8 :: pozostałe przewidziane w projekcie formy wsparcia dla uczniów: 2026 – 2029 r.
Realizacja pozostałych wydarzeń przewidzianych w ramach projektu, w tym: pikników naukowych promujących robotykę, naukę programowania, propagowanie idei STEAM w nauczaniu, konkursów/zawodów dla uczniów z programowania i robotyki, warsztatów, obozów kształtujących umiejętności uczniów w zakresie robotyki i programowania.
Termin realizacji zaplanowanych etapów może ulec zmianie w roku przygotowania projektu.

Potrzebujesz więcej informacji o projekcie?
Zachęcamy do kontaktu poprzez formularz kontaktowy lub telefonicznie.