O projekcie
Cele ogólne i planowany harmonogram działania
Beneficjent: Województwo Podkarpackie – Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie razem z Partnerami: Politechniką Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza, Gminą Grodzisko Dolne oraz Wojewódzkim Domem Kultury w Rzeszowie – uzyskał dotację z Unii Europejskiej na projekt „RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego”.
Celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności oferowanych usług edukacyjnych w województwie podkarpackim ukierunkowanych na rozwój u uczniów/uczennic szkół podstawowych ważnych na rynku pracy kompetencji w zakresie robotyki i programowania w okresie od maja 2023 r. do grudnia 2029 r.
W projekcie planujemy wprowadzić do szkół podstawowych innowację pedagogiczną dotyczącą nauczania w klasach 4-8 przedmiotu informatyka z wykorzystaniem elementów robotyki edukacyjnej oraz zajęć pozalekcyjnych z robotyki edukacyjnej, zakupimy do centrów szkoleniowych i pracowni szkolnych niezbędne do realizacji zadań i celów projektu wyposażenie, zapewnimy merytoryczne wsparcie dla nauczycieli/nauczycielek i kadry zarządzającej szkół, zorganizujemy w szkołach dla uczniów/uczennic zajęcia pozalekcyjne z robotyki edukacyjnej i programowania robotów, przygotujemy uczniów/uczennice i nauczycieli/nauczycielki do konkursów/zawodów robotycznych, zorganizujemy dla uczniów/uczennic obozy robotyczne oraz warsztaty promujące robotykę, naukę programowania, nauczanie STEAM.
Z projektu korzystać będą publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe z terenu województwa podkarpackiego prowadzące nauczanie w klasach 4-8, które zgłosiły chęć udziału w projekcie oraz ich uczniowie/uczennice, nauczyciele/nauczycielki i kadra zarządzająca.
W ramach projektu planujemy objąć wsparciem:
Projekt RaP STEAM ma charakter systemowy w kontekście wyzwań regionalnych w zakresie zwiększenia jakości i efektywności systemu edukacji w województwie podkarpackim.
Projekt przewiduje rozwijanie specyficznych umiejętności, kompetencji oraz kwalifikacji uczniów i uczennic niezbędnych dla rozwoju regionalnego rynku pracy, rozwoju społecznego oraz rozwoju edukacyjnego.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu: 133 044 117,00 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 113 087 499,45 zł
Projekt „RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego” jest przygotowywanyprzez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (Priorytet 7 Kapitał ludzki gotowy do zmian). Projekt będziewspółfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Dostrzegając rosnącą potrzebę rozwoju kompetencji związanych z umiejętnościami informatycznymi, programistycznymi oraz technicznymi, Samorząd Województwa Podkarpackiego podjął działania mające na celu przygotowanie i wdrożenie regionalnego projektu edukacyjnego na rzecz rozwoju nauczania robotyki z elementami programowania.
Projekt będzie miał charakter systemowy w kontekście wyzwań regionalnych w zakresie zwiększenia jakości i efektywności systemu edukacji w województwie podkarpackim.
Projekt przewiduje rozwijanie kompetencji uczniów i uczennic niezbędnych dla rozwoju regionalnego rynku pracy, rozwoju społecznego oraz rozwoju edukacyjnego, uwzględnia wsparcie dla szkół podstawowych, kadry tych szkół, opracowanie materiałów i ścieżek edukacyjnych, a także bezpośrednie przeszkolenie uczniów i uczennic w zakresie programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych.

Dlaczego robotyka i programowanie?
Uczenie programowania kształtuje kompetencje myślenia komputacyjnego, tj. umiejętność logicznego myślenia, planowania, wnioskowania, dekompozycji i rozwiązywania problemów.
Nauczanie robotyki ma korzystny wpływ na wzrost zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi. Zajęcia z zakresu robotyki edukacyjnej uczą algorytmiki, programowania, a także umożliwiają praktyczne stosowanie matematyki, fizyki i techniki. Jest to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, która potrafi zainspirować uczniów i uczennice. Konstruowanie algorytmów, ich kodowanie w języku programowania robotów oraz przewidywanie rezultatów podjętych działań ćwiczy umiejętność logicznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego działania.
Do kogo skierowany jest projekt?
Nauczanie robotyki ma korzystny wpływ na wzrost zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi. Zajęcia z zakresu robotyki edukacyjnej uczą algorytmiki, programowania, a także umożliwiają praktyczne stosowanie matematyki, fizyki i techniki. Jest to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, która potrafi zainspirować uczniów i uczennice. Konstruowanie algorytmów, ich kodowanie w języku programowania robotów oraz przewidywanie rezultatów podjętych działań ćwiczy umiejętność logicznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego działania.
Cel projektu
Celem projektu jest promocja rozwoju robotyki edukacyjnej oraz nauki programowania, opracowanie programu zajęć z zakresu robotyki i programowania, wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe w odpowiednim doposażeniu placówek, służącym realizacji zajęć z programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, wspieranie rozwoju kompetencji nauczycieli.


Kiedy będzie realizowany projekt?
Realizacja projektu jest przewidziana na lata 2023 – 2029. W tym czasie ze szkoleń z zakresu robotyki i programowania skorzysta ponad 1900 osób (w tym nauczyciele i nauczycielki oraz przedstawiciele kadry zaradzającej szkół z terenu województwa podkarpackiego). Natomiast uczniowie i uczennice z klas 4-8 skorzystają z zajęć pozalekcyjnych z robotyki z elementami programowania, jak również z pozostałych form wsparcia przewidzianych w projekcie (warsztaty, obozy kształtujące umiejętności uczniów i uczennic w zakresie robotyki i programowania).
Zadania przewidziane w projekcie

Etap 1 :: Rekrutacja szkół: maj 2023 r.
Przeprowadzenie przez Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie otwartej rekrutacji szkół z terenu województwa podkarpackiego – do udziału w projekcie zostaną zaproszone wszystkie organy prowadzące szkoły podstawowe z terenu województwa podkarpackiego, w których realizowane jest nauczanie w klasach 4-8. Zebranie deklaracji organów prowadzących/szkół do udziału w projekcie edukacyjnym.

Etap 2 :: Wniosek o dofinansowanie: lipiec 2023 r.
Przygotowanie przez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, we współpracy z partnerami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach priorytetu 7 Kapitał ludzki gotowy do zmian, programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

Etap 3 :: wyposażenie szkół podstawowych i centrów szkoleniowych dla nauczycieli: 2024 –2025 r.
Wyposażenie szkół podstawowych (zestawy robotów edukacyjnych, niezbędne oprzyrządowanie techniczne oraz oprogramowanie). Ponadto wyposażenie centrów szkoleniowych dla nauczycieli, tj.: 1) zakup wyposażenia do pracowni szkolnych wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem; 2) zakup wyposażenia do centrów szkoleniowych Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem; 3) zakup wyposażenia do centrum szkoleniowego Gminy Grodzisko Dolne wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem.

Etap 4 :: materiały metodyczno-dydaktyczne dla nauczycieli i wdrożenie innowacji w szkołach: 2024 – 2025 r.
Przygotowanie przez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, we współpracy z partnerami materiałów metodyczno-dydaktycznych i wdrożenie innowacji w szkołach.

Etap 5 :: Program szkoleń dla nauczycieli: 2024 r.
Opracowanie programu szkoleń dla nauczycieli z zakresu nauczania robotyki i programowania.

Etap 6 :: Szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek oraz kadry zarządzającej szkół, w tym merytoryczne wsparcie nauczycieli: 2025 – 2026 r.
Szkolenia dla ok. 1300 nauczycieli i nauczycielek zrekrutowanych do projektu (średnio po 2 osoby z każdej szkoły), zgodnie z opracowanym w ramach projektu programem szkoleń z zakresu nauczania robotyki i programowania: ścieżka programistyczna, ścieżka programowania robotów, ścieżka metodyczno – dydaktyczna. Ponadto – szkolenie ok. 700 dyrektorów szkół (sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad wdrożoną w ramach projektu w szkołach innowacją pedagogiczną).

Etap 7 :: Zajęcia dla uczniów i uczennic: lekcyjne i pozalekcyjne – robotyka: 2025 – 2029 r.
Wyposażenie szkół podstawowych (zestawy robotów edukacyjnych, niezbędne oprzyrządowanie techniczne oraz oprogramowanie).

Etap 8 :: pozostałe przewidziane w projekcie formy wsparcia dla uczniów: 2026 – 2029 r.
Realizacja pozostałych wydarzeń przewidzianych w ramach projektu, w tym: pikników naukowych promujących robotykę, naukę programowania, propagowanie idei STEAM w nauczaniu, konkursów/zawodów dla uczniów z programowania i robotyki, warsztatów, obozów kształtujących umiejętności uczniów w zakresie robotyki i programowania.
Termin realizacji zaplanowanych etapów może ulec zmianie w roku przygotowania projektu.

Potrzebujesz więcej informacji o projekcie?
Zachęcamy do kontaktu poprzez formularz kontaktowy lub telefonicznie.