Drugie spotkanie zespołu ekspercko-konsultacyjnego do spraw projektu edukacyjnego

13 grudnia 2023 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie odbyło się spotkanie zespołu ekspercko-konsultacyjnego do spraw przygotowania i realizacji projektu RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego realizowanego z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele instytucji edukacyjnych, naukowych i samorządowych z województwa podkarpackiego.

Głównym celem spotkania było przestawienie członkom zespołu:

  • stanu realizacji projektu RaP STEAM – od rekrutacji szkół do Decyzji o dofinansowaniu;
  • założeń wynikających z wniosku o dofinansowanie, w tym założeń merytorycznych „Innowacji pedagogicznej” wraz z obudową metodyczno – dydaktyczną dla szkół. Założenia te opracował Partner wiodący – PZPW w Rzeszowie i pozostali Partnerzy projektu – Politechnika Rzeszowska, Gmina Grodzisko Dolne i Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie – Podkarpackie Centrum Nauki Łukasiewicz;
  • sposobu realizacji zadania związanego z opracowaniem „innowacji pedagogicznej”  przez Partnera projektu – Politechnikę Rzeszowską im. I. Łukasiewicza.

Zaprezentowane na spotkaniu założenia merytoryczne i specyfikacja „Innowacji pedagogicznej” dotyczącej nauczania informatyki i realizacji zajęć pozalekcyjnych w klasach IV – VIII szkoły podstawowej w oparciu o robotykę edukacyjną zawierają doświadczenia zebrane podczas pracy z dziećmi i młodzieżą na zajęciach z robotyki edukacyjnej. W przedstawianej innowacji zostały zebrane w propozycję spójnego programu nauczania informatyki w oparciu o robotykę edukacyjną. Osią kształcenia jest tutaj robotyka edukacyjna. Umiejętności i wiedza, które uczniowie i uczennice nabywają w szkole muszą być możliwe do praktycznego wykorzystania w sposób znaczący. Projektując, budując, programując i dokumentując projekty robotów uczniowie i uczennice wykorzystują umiejętności z zakresu nauk ścisłych, inżynieryjnych, technologii, matematyki i umiejętności językowych we wspólnym, praktycznym projekcie, który wzmacnia ich proces uczenia się.

Bezpośrednio innowacja jest kierowana do nauczycielek i nauczycieli informatyki realizujących podstawę programową w klasach 4-8 szkoły podstawowej, a pośrednio do uczniów i uczennic tych klas, ponieważ dzięki niej będą podnosić kompetencje w zakresie wspomnianego przedmiotu, ale w oparciu o nowoczesne rozwiązania edukacyjne związane z robotyką edukacyjną. Program nauczania informatyki za pomocą robotyki edukacyjnej, który jest podstawowym elementem innowacji, ma umożliwić skuteczne wykorzystanie przez nauczycieli i nauczycielki zestawów do robotyki edukacyjnej w trakcie lekcji informatyki.

Podczas posiedzenia zespołu eksperci i konsultanci przedyskutowali zaproponowane przez Partnerów projektu rozwiązania w zakresie „innowacji pedagogicznej” dla szkół.

Podobne posty